Seksen voor het vaderland

Als de geboortecijfers in het land tegenvallen, dan ga je lekker op vakantie om kinderen te verwekken. Seksen voor het vaderland dus! Althans, dat is de mening van Spies Travel. Het Deense reisbureau heeft verschillende campagnes ontwikkeld, een in 2014 en een in 2015, waarmee de Denen worden geprikkeld om op vakantie te gaan en daar kinderen te verwekken, om zo het aantal baby’s in Denemarken omhoog te krikken. En daar zijn ze al mondjesmaat in geslaagd.

Do it for Mom
De meeste recente campagne lanceerde Spies uit eind september 2015, genaamd ‘Do it for Mom’. Het primaire doel vanuit het reisbureau was om meer actieve vakanties te verkopen. Het tweede doel: “Help je moeder aan een kleinkind!” In deze campagne is er geen wedstrijd, maar wel een zogenaamde ‘Parent Purchase’. Ouders, maar ook vrienden en familie, kunnen een bepaald bedrag doneren aan de toekomstige ouders om ze naar het buitenland te sturen. En de eerste honderd vakantiestelletjes kregen daar zelfs een speciaal ‘activiteitenpakket’ bij.

Do it for Denmark
Maar dat was niet de eerste opmerkelijke actie van Spies als het gaat om kinderen verwekken. Eind maart 2014 bracht het reisbureau de eerste campagne uit onder het ‘Do it’ motto. Het is misschien wat vreemd: bij een reisbureau de startdatum van je menstruatiecyclus invullen om zo korting te krijgen op je reis en ook kans te maken op een luiervoorraad van drie jaar, een buggy en een familievakantie. Toch was dit de insteek van de ‘Do it for Denmark’ actie. Eva Lundgren, hoofd Marketing bij Spies Denemarken, legt uit waarom ze aan die campagne begonnen zijn. “Het was geen grap, de actie en de wedstrijd waren echt. Dit past ook in onze verwoording van ons merk, maar de wedstrijd was wel een manier om meer aandacht voor de campagne te trekken.” Alhoewel het primaire doel van de campagne was om meer citytrips te verkopen, was het tweede doel ook heel duidelijk: “Kinderen maken voor Denemarken!”

Dalen en stijgen
Maar is het eigenlijk wel zo ernstig gesteld met de Denen, kijkende naar de inwoners- en geboortecijfers? Amy Frølander, afdelingshoofd bij het Deense Bureau voor de Statistiek (DST), nuanceert de situatie. “De cijfers liepen de laatste paar jaar inderdaad terug, maar in 2014 zagen we een stijging in de geboortes. Ook kijkende naar het aantal inwoners in Denemarken op de eerste dag van elk kwartaal dit jaar zien we een stijgende lijn.” Statistieken laten zien dat er in 2014 een kleine 57 duizend baby’s geboren werden in Denemarken tegenover een kleine 56 duizend baby’s in 2013. Toch is dit niet het laagste aantal geboortes in Denemarken. “In 1983 werden er maar iets meer dan 50 duizend baby’s geboren. We hebben geprobeerd om uit te zoeken waarom het aantal geboortes terugliep over de afgelopen jaren. Daar hebben we gekeken naar hoe oud de vrouwen zijn als ze geen kinderen meer (willen) verwekken. Daaruit bleek dat er ongeveer per Deense vrouw 1.9 kinderen geboren worden totdat ze de vijftig jaar worden. Daarna stoppen de meeste vrouwen met het krijgen van kinderen”, aldus Frølander.

Wanhopig
De meeste baby’s worden in de Kopenhagen geboren. Jongeren vertrekken namelijk vanuit alle hoeken in Denemarken naar de grote stad om daar te gaan studeren en/of werken en blijven daar dan ook. Volgens Frølander heeft het leven in de grote stad en de kosten daarvan, invloed op de cijfers. “We vermoeden dat de financiële crisis van invloed is geweest op de beslissing om kinderen te krijgen of niet. Veel Denen zijn onzeker over hun baan geweest en richten zich dan meer op het krijgen van een goed huis, dan het krijgen van kinderen.”
Als het aan Frølander ligt zijn de geboortecijfers niet alarmerend genoeg om acties op te starten zoals Spies Travel doet. “Het lijkt nu net alsof de Denen heel ruimdenkend zijn als het om seks gaat en dat de Deense vrouwen graag seks hebben. Het is leuk bedacht, maar ik denk niet dat het heel veel effect zal hebben op de geboortecijfers.”

baby-718146_640

Spies baby’s
Een klein beetje effect heeft het wel gehad. “Vanuit de ‘Do it for Denmark’-campagne zijn er drie stelletjes geweest die hebben meegedaan aan de wedstrijd. Er zijn dus dankzij Spies minstens drie baby’s geboren! Dat is hartstikke leuk natuurlijk. Echte Spies baby’s!”, aldus Lundgren. De ‘Do it for Mom’-actie loopt ook erg goed. “Ik heb de laatste cijfers nog niet gezien, maar er zijn heel veel moeders die een bijdrage hebben geleverd via de ‘Parent Purchase’.” Dat de twee ‘Do it’s’ wereldwijd aandacht kregen had Lundgren niet verwacht. “De campagnes werden hier in Denemarken heel goed ontvangen, maar dat komt ook omdat ons reisbureau goed bekend is. Mensen weten wat onze denkwijze is en dat wij alles met humor doen. Wel hebben we bewust Engelse ondertiteling toegevoegd aan de video’s in de acties, zodat de rest van de wereld het ook zou snappen. Maar dat beide video’s zo viral gingen had ik nooit kunnen bedenken.”

Do it in Kopenhagen
Onder de Kopenhagenaren zijn de ‘Do it’s’ wel bekend, maar niet per se een succes. Anna Rasmussen (63) kan er wel om lachen: “Ik vind de campagne leuk bedacht, maar ik zou mijn kinderen gewoon lekker zelf hun eigen kinderwens laten plannen. Daar ga ik ze niet voor pushen.” Christine Pedersen (70) heeft haar dochter wél op vakantie gestuurd met diens vriend via de ‘Parent Purchase’: “Ik vond het een super leuk idee om zo mijn kind op vakantie te laten gaan met haar vriend. Ze hadden wel een weekje zon, zee en strand verdiend vond ik.” Toch zijn er ook mensen minder blij met de campagne. Philip Larsen (25): “Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder aan komt zetten met een reis naar het buitenland, zodat ik met mijn vriendin kleinkinderen kan maken voor haar. Dat beslis ik zelf wel.” Emma Knudsen (35) vind het allemaal wel meevallen: “Ik denk nou niet dat we hier in Denemarken nu zo wanhopig zijn dat we allemaal moeten gaan seksen in het buitenland. Kan toch ook prima hier in Kopenhagen?”

Family_Portrait

Waarom gaan de Denen niet in Kopenhagen kinderen maken? Want Kopenhagen is ook heel mooi. Klik hier voor de aansluitende video.

9838 Total Views 1 Views Today

Gepubliceerd door

Bjorn Rommens

Derdejaars student Journalistiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *